Minkä vuoksi ihmiset rakastavat tarinoita? Koska tarina koostuu alusta, keskikohdasta ja lopusta – aivan kuten elämämmekin – ja on siten luonnollinen tapa kertoa ihmiselle jokin asia. Tarinan käyttö markkinoinnissa on tehokasta: kun ihminen ihastuu tarinaan, yhdistyy tunne ensin brändiin ja sitten tuotteeseen. Tarina tuo mieleen brändin ja päinvastoin, brändistä tulee mieleen tarina.
Tarina toimii markkinoinnissa, mutta ainoastaan mikäli tarina on uskottava. Uskottavassa tarinassa on selkeä kertoja, koukuttava juoni ja mielenkiintoinen miljöö. Tärkeitä ovat myös tarinan päähenkilöt, tunnelma ja tyylilaji. Hyviin hahmoihin samaistutaan ja onnistuneimmat mainoshahmot tuntuvat lähes aidoilta henkilöiltä. Hyvällä tarinalla on myös selkeä päämäärä, jota kohti juoni kulkee. Mitä uskottavampi tarina on, sen herkemmin siihen eläydytään.
Tarinan voit luoda itse tai voit käyttää siihen ammattilaisen apua. Tapoja kertoa tarina on useita: video, ääni, blogi, artikkeli, kuvat – vain luovuus on rajana. Liikkuvan kuvan hyödyntäminen tarinan kerronnassa on lisääntynyt viime aikoina, sillä liike kuvassa kiinnittää ihmisen huomion herkemmin kuin pelkkä staattinen kuva. Lisäksi sosiaalisen median kanavat ovat mahdollistaneet kustannustehokkaamman tavan esittää mainosvideoita, joten enää ei tarvitse miljoona-budjettia videomainontaa tehdäkseen. Videon tekemistä ja sosiaalisen median haltuunottoa voit opiskella seuraavista linkeistä.
Wepardi on turkulainen web-palveluja tuottava yritys, jonka ydinsanoma brändinä perustuu nopeuteen: Wepardi on Safarin nopein ja ratkaisu kaikille web-maailmassa odotteluun kyllästyneille. Wepardin luova bränditarina rakennettiin tämän viestin ympärille.
Bränditarinalle luotiin myös oma sivusto, josta Wepardin maailmaan voi tutustua videoiden, hauskojen hahmojen sekä kilpailun ja tehtävien kautta.
Kun sinulla on erottuva idea, selkeä tavoite ja tiedät, kenelle puhut, on aika toimia. Markkinointimuodot ovat kanavia kohderyhmän tavoittamiseen ja sanoman viestimiseen. Tavoitteena on saada aikaan toimintaa eli muutosta kohderyhmän käyttäytymisessä.
Markkinointimuodot ovat valittuja ja usein maksettuja keinoja kohderyhmän huomiosta kilpaillessa. Markkinointimuodot kannattaa valita huolella ja niiden valinnassa on järkevää huomioida ensisijaisesti kohderyhmä – missä mediassa asiakkaasi viettävät eniten aikaa? Milloin he käyttävät tätä mediaa? Myös omat resurssit asettavat rajoitteita – esimerkiksi TV-mainonta ei välttämättä budjetiltaan sovellu juuri aloittaneelle yrittäjälle.
Hyvä kampanjaidea helpottaa markkinointimuodon valintaa – luovan idean tulisikin olla mahdollisimman muuntautumiskykyinen ja sanoman sellainen, että sen voi viestiä käyttäen mitä ratkaisua tahansa. Jos viestisi sopii siis vain yhdellä markkinointimuodolla viestittäväksi, kannattaa se miettiä uudelleen.
Doerz on turkulainen start-up, jonka toiminnan lähtökohtana on vaihdantatalous: Doerzissa tarjotaan elämyksiä “ihmiseltä ihmiselle” ja kuka tahansa voi ryhtyä niin kutsutuksi ‘doeriksi’. Doerzin on perustanut yrittäjä Tomi Virtanen, joka hyödyntää monipuolisesti erilaisia markkinointimuotoja toiminnassaan. Katso tästä oppia, kuinka Doerzissa tehdään markkinointia.
Upeaa kampanjaratkaisua suunniteltaessa on hyvä pitää mielessä, että kaikki kommunikaatio, mitä asiakas käy yrityksesi välillä, on viestintää – myös suunnittelematon kommunikaatio ja puskaradio. Se, kuinka kerrot itsestäsi tai miten käyttäydyt vaikkapa sosiaalisessa mediassa, vaikuttaa asiakkaan käsitykseen brändistäsi ja tuotteestasi. Viestintä on aina kokonaisvaltaista.
Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian mainonnan suunnittelun opiskelijat ovat tutustuneet eri markkinointimuotoihin ja keränneet niistä tietoa puolestasi. Tutustu tästä eri markkinointimuotoihin:
Prezi-linkkeinä:
PDF-muodossa:
Sisältömarkkinoinnissa on kyse asiakasta hyödyttävän, mielenkiintoisen ja viihdyttävän sisällön luomisesta. Kilpailevista brändeistä se, joka tuottaa parempaa sisältöä, menestyy yleensä toista paremmin. Hyvän sisältömarkkinoinnin avain onkin asiakas: pohditaan, minkä ongelman parissa asiakas painiskelee, mitä tietoa hän kaipaa ja mikä on hänelle tärkeää. Tavoitteena on saada asiakas kiinnostumaan ja innostumaan.
Markku Vierula on sisältömarkkinoinnin asiantuntija. Videolla hän kertoo, mistä sisältömarkkinoinnissa on pohjimmiltaan kyse.
Internet ja sosiaalinen media ovat kuitenkin madaltaneet kynnystä sisällön tuottamiseen – lähes kuka tahansa voi luoda tänä päivänä sisältöä verkkoon. Koska sisältöä on internet täynnä, vain parhaimmat sisällöt menestyvät.
Hyvän sisällön tuottaminen ei ole helppoa ja useat yritykset turvautuvatkin sisältömarkkinointia tuottaviin toimistoihin. Aloittava yrittäjä voi lähteä liikkeelle vaikkapa yrityksen tuotteisiin kytketystä blogista. Laadukasta sisältöä voi oppia tuottamaan myös katsomalla, millaista sisältöä muut tuottavat. Ensisijaisen tärkeää on kuitenkin aina sisältömarkkinoinnin tavoite – pohdi siis tarkkaan, millä tavoin harjoittamasi sisältömarkkinointi johdattaa kiinnostuneen asiakkaan ostamaan tuotteesi. Kuinka voisit auttaa asiakastasi sekä ostoprosessin aikana että sen jälkeen?
Tiesitkö jo tämän? Sisältömarkkinointi ei ole uusi juttu: ensimmäinen asiakaslehti tuotettiin jo lähes 100 vuotta sitten.
Suurten brändien kova meteli ja valtavat markkinointibudjetit saattavat turhauttaa pienempää toimijaa – pienemmällä rahalla ostettu viesti hukkuu helposti massamarkkinointia harjoittavien mölyyn. Perinteisten markkinointikeinojen sijaan rohkea yrittäjä voikin kokeilla sissimarkkinointia, joka on pienemmälle kohderyhmälle suunnattua, rohkeaa ja välillä jopa rajoja rikkovaa, erilaista markkinointia.
Kun mietit “voiko näin tehdä?”, olet oikealla, sissin tiellä.
Sissimarkkinointi vaatii kekseliästä mieltä ja nälkäistä yrittäjä-asennetta. Sissimarkkinoija on myös rohkea ja sissimarkkinointitoimenpiteiden tarkoitus on herättää kohderyhmän huomio uudella, poikkeavalla tavalla. Kun mietit “voiko näin tehdä?”, olet oikealla, sissin tiellä. Sissimarkkinointiin et tarvitse suurta budjettia – kustannukset ovat alhaiset ja ilmaisia kanavia käytetään tässä markkinointimuodossa hyödyksi. Hyvä sissimarkkinoija etenee seuraavasti:
Sissimarkkinoija valitsee tarkkaan kenelle puhuu ja mitä. Sissimarkkinoinnin edellytys on hyvin tuotteistettu palvelu, jossa asiakkaan ongelma on ymmärretty. Sissimarkkinoija puhuttelee asiakkaitaan myös ihmisenä löytäen markkinointiinsa aivan uudenlaisia, poikkeavia toimintatapoja.
Ratkaisu asiakkaan ongelmaan esitetään selkeästi, mutta rohkeasti. Tämä on usealle yrittäjälle vaikein osuus, sillä rohkeampaa viestiä yleensä pelätään – sehän voi suututtaa osan kohderyhmästä. Tosiasia kuitenkin on se, että sellaista viestiä, joka miellyttäisi kaikkia, ei ole olemassakaan. Tai jos tällainen viesti löytyy, on se yleensä tyypillinen tapettimainos, joka ei eroa millään tavoin kilpailijoista tai herätä juuri minkäänlaisia tunteita. Usein onkin tehokkaampaa tehdä mainos, joka suututtaa kuin mainos, joka ei herätä mitään tunteita. Mikäli mainoksesi saa vaikka vain muutaman innostumaan ja puolet suuttumaan, tuottaa se loppupeleissä enemmän toimintaa kuin mainos, joka ei saa ketään innostumaan eikä toimimaan. Ole siis rohkea äläkä pelkää mielipiteitä, sillä sissimarkkinoijan on mahdoton miellyttää kaikkia.
Mieti, millä tavoin viestit nasevan ja rohkean ratkaisun kohderyhmällesi. Sissimarkkinointiin sopivat yleensä poikkeukselliset markkinointikeinot, jotka eivät näytä markkinoinnilta. Käytä sopivan kanavan valinnassa luovuuttasi: esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestö voi valita vanhuksille ystävää etsivän palvelun kanavaksi lähimmän ruokakaupan ilmoitustaulun tai paikallislehden seuranhaku-palstan.
”Mikään laki ei määritä, että mainosten täytyisi näyttää mainoksilta. Jos laadit niistä lehtijuttujen näköisiä, saat enemmän lukijoita. Artikkelin lukee noin kuusi kertaa niin moni kuin mainoksen. Vain hyvin harvoja mainoksia lukee enemmän kuin joka kahdeskymmenes lukija. Päättelen, että toimittajat viestivät paremmin kuin mainosmiehet.” David Ogilvy, Ogilvy on Advertising, Carlton Publishing Group 2004
Kun olet suorittanut epätyypillisen ja upean markkinointitoimenpiteen, saat sille lisää huomiota kertomalla siitä esimerkiksi blogissasi. Dokumentoi siis huikea tekosi tavalla tai toisella!
Onnistunut kampanja lähtee liikkeelle aina asiakkaan todellisesta ongelmasta tarjoten siihen uuden ja erottuvan ratkaisun. Viesti puetaan mielenkiintoiseen ja jopa yllättävään muotoon vedoten kohderyhmän tunteisiin. Hyvä kampanja suunnitellaan aina kohderyhmälle, ei itselle. Tärkeää on paitsi oikea ratkaisu ja nerokas idea, myös sopiva viestimistapa.
Hyvässä kampanjassa toimitaan oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Kanavat on valittu paitsi kohderyhmälähtöisesti (pohditaan siis, missä ja milloin valittu kohderyhmä tavoitetaan parhaiten), myös omat resurssit huomioiden. Onnistuneessa kampanjassa on aina useampi kuin yksi kanava, sillä useat eri kanavat tukevat toisiaan ja auttavat näin tavoitteiden saavuttamisessa.
Hyvä kampanja on realistinen – kampanjalle on asetettu saavutettavissa olevat tavoitteet sekä lukuisia konkreettisia välietappeja, jotka mahdollistavat kampanjan tehokkaan seurannan. Onnistunut kampanja joustaa: yllättäviin tilanteisiin pystytään tarvittaessa mukautumaan valittuja ratkaisuja muokkaamalla.
KOKEILE: Suunnitellaan kampanja
Markkinointisukelluksemme alkaa lähestyä loppuaan ja veden pinta kimaltelee jo melkein yläpuolella. Nyt on aika koota hieman opittua yhteen ja harjoitella kampanjan suunnittelua. Löydät harjoitus-toimeksiannon tästä linkistä. Toimeksiantoon on kuvattu kuvitteellinen kohderyhmä, pääväittämä, kampanjan tavoite sekä aikataulu ja käytettävissä oleva budjetti. Sinun tehtäväsi on miettiä kampanja, joka saisi nuoret miehet syömään enemmän kasviksia. Tehtävässä kannattaa käyttää markkinointisukelluksessa opittua. Tehtävän voit tehdä vaikkapa vain paperille hahmoteltuna tai voit kuvitella itsesi ja yrityksesi mainostoimistoksi, joka tuottaa ammattimaista materiaalia – sinä päätät, kuin laajasti kampanjan suunnittelet, sillä tehtävä on sinua varten!
Tutustu esimerkkiratkaisuihin
Turun ammattikorkeakoulun mainonnan suunnittelun opiskelijat ovat laatineet esimerkkiratkaisuja tehtävään. Ratkaisut ovat vain esimerkkejä ja mahdollisuuksia toteuttaa kampanja onnistuneesti on loputtomasti.
Opiskelijoiden esimerkki-ratkaisut:
BroGo
Just Add Bacon
Kasvikset maistuu pahalle
Kouri hyvällä omallatunnolla