Aikatauluta

Markkinoinnin tarkoitus on tuottaa liiketoimintaan lisäarvoa ja kasvattaa tuotteiden myyntiä. Tähän päästäksesi sinulla tulee olla selkeät tavoitteet, suunnitelma niiden saavuttamiseksi sekä mittarit menestyksen mittaamiseksi.

Markkinoinnin tuloksellisuuden mittaaminen on haastavaa, sillä sen hyödyt realisoituvat usein pidemmällä aikajänteellä. Hoppuileva markkinoija keskittyykin usein nopeasti realisoituvaan tarjouskampanjaan pitkäjänteisen tuotekehityksen sijaan. Suunnitelmallinen ja maltillinen markkinointi käyttää kuitenkin markkinointibudjetin tehokkaammin. Suunnittele siis markkinointiasi – jos päiväkohtaisen suunnitelman laatiminen tuntuu liian työläältä, aloita vaikkapa kuukausittaisten toimenpiteiden pohdinnasta. Aseta tavoitteita ja seuraa niiden toteutumista. Ole rohkea tavoitteissasi ja mieti, miksi ne toteutuivat tai jäivät toteutumatta.

Vuosikello

Passi & Ripatin vuosikello on työkalu oman markkinoinnin suunnitteluun asiakaslähtöisesti. Sen avulla hahmottaa paremmin asiakkaan maailmaa, mikä auttaa markkinointitoimenpiteiden tehokkaammassa ajoittamisessa.

Pysy valppaana

Pysy hereillä markkinoinnissasi, sillä vain hyvin harvalla brändillä on mahdollisuus säilyä täysin muuttumattomana vuodesta toiseen. Paitsi oma toimintasi, myös kilpailijoiden toimet pakottavat usein joustaamaan ja asemoimaan palvelun uudelleen markkinoilla.

Kun tunnet muutoksen paikan olevan edessäsi, voit asemoitua uudelleen esimerkiksi seuraavin keinoin:
  • Muuttamalla markkinointistrategiaasi:

    Markkinointi on mielikuvien myyntiä – löydä tuotteistasi uusi, kohderyhmää puhuttelevampi hyötynäkökulma ja viesti tämä asiakkaillesi raikkaasti.

  • Panostamalla tuotekehitykseen:

    Ota aikaa ja kehitä tuotteesi vastaamaan paremmin asiakkaidesi muuttuneita tarpeita.

  • Kohdistamalla uudelleen:

    Etsi uusi kohderyhmä ja suuntaa tuotteesi kokonaan uusille markkinoille.

  • Uudistumalla kokonaisvaltaisesti:

    Brändisi saattaa ajan mittaan vaatia kokonaisvaltaisempaa muutosta, uudistumista. Uusi kohderyhmä puolestaan tarvitsee kokonaan uuden tuotteen tai uusi tuote on kohdistettava uudelle kohderyhmälle. Tällöin usein koko markkinointikonsepti tarvitsee uudistaa.

Markkinointikonseptin luominen ja mainonnan suunnittelu syvällisemmin

Insightin jäljillä -opinnäytetyö käy läpi koko mainonnan suunnitteluprosessin aina markkinointistrategian pohdinnasta ideointiin ja konseptointiin asti runsain esimerkein. Työssä on haastateltu alan asiantuntijoita ja se onkin oivallinen opas kaikille menestyksekkäälle mainonnan suunnittelun polulle tähtääville.