Hyvin tuotteistettu palvelu on paitsi selkeä myyjälle, myös asiakkaalle. Selkeä tuote tekee paremmin kauppansa kuin epämääräinen.
Tyypillinen harhakuvitelma on, että oma palvelu tai asiantuntemus on niin monimutkaista tai ainutlaatuista, että tuotteistaminen on mahdotonta. Myöskään niin yksinkertaista tuotetta ei ole olemassa, etteikö sitä voisi tuotteistaa – jopa hyvinkin samankaltaisten tuotteiden joukosta voidaan löytää kohderyhmän kannalta merkittävät hyödyt ja kilpailuetu. Tuotteistaminen onkin palvelulupauksen kiteyttämistä: tuote tai palvelu osataan kuvata niin selkeästi, että sen tuottamat hyödyt on helppo viestiä kohderyhmälle. Kun hyöty on selkeä myyjälle, on se helpompaa myös pukea kohderyhmää puhuttelevan viestin muotoon.
Jos tuotteistuksesta lipsutaan, on tuotetta tai palvelua vaikeampi markkinoida ja myydä. Huonosti tuotteistetun palvelun tai tuotteen markkinointi jää näin epämääräiseksi sanahelinäksi, josta kohderyhmän on vaikea poimia todellisia hyötyjä.
Upea tuotteistusprojektisi voi kaatua siihen, että luot jotakin, jota asiakkaasi ei tarvitse. Tuotteistuksen lähtökohta on aina asiakkaan ongelman määrittely: esimerkiksi kuntoilija hakee kuntosalipalvelusta eri asioita kuin vaikkapa kehonrakentaja, sillä lähtökohtainen ongelma on eri. Tuotteen hyötyjen tulisi olla ratkaisu asiakkaan ongelmaan.
Todellisen ongelman määrittäminen vaatii usein asiakkaan koko elämään tutustumista. Hyödyllinen toimenpide tähän on asiakaspolkujen hahmottaminen. Asiakaspolkujen kautta sinulle hahmottuvat eri reitit, joiden kautta asiakkaasi päätyvät tuotteesi tai palvelusi käyttäjiksi. Polut auttavat asiakkaiden todellisen ongelman hahmottamisessa – kun tiedät asiakkaasi ongelman, pystyt vastaamaan siihen osuvasti tuotteesi tai palvelusi hyödyillä. Voit käyttää apunasi seuraavaa tehtävää:
KOKEILE: Asiakkaan kulkeman polun hahmottaminen
Tehtävän tarkoitus on hahmottaa polku, jonka asiakas kulkee päätyessään asiakkaaksesi. Polussa havainnollistuu asiakkaan käyttäytyminen…
a) …ennen kuin hän kohtaa markkinointisi
b) …kun hän kohtaa markkinointisi
c) …kun hän kiinnostuu markkinoinnistasi
d) …kun hän ryhtyy toimintaan tuotteesi tai palvelusi hankkimiseksi
e) …kun hän ostaa tai kokeilee tuotettasi tai palveluasi
f) sekä asiakkaan ostoprosessin jälkeinen käyttäytyminen
Toimi näin: ota paperia ja kynä, ja piirrä siihen polku. Aseta kohdat a)–f) polun varrelle päätepisteiksi ja nimeä ne. Ala tämän jälkeen havainnollistamaan välietappeja eli tapahtumia, joita asiakas mahdollisesti käy läpi ennen kuin hän päätyy päätepisteeltä toiselle. Kirjaa polun varrelle ylös myös ne toimenpiteet, joilla yrityksesi voi vaikuttaa markkinoinnin keinoin asiakkaan käyttäytymiseen.
Alta löydät esimerkki-videon, jossa havainnollistetaan asiakaspolun piirtämistä ja rakentumista.
Ennen kuin aloitat tuotteistuksen, avaa tietokoneesi ja dokumentoi kaikki suunnitelmasi ja ajatuksesi sähköiseen muotoon. Luo materiaali niin yksityiskohtaisesti, että kuka tahansa voisi niihin tutustumalla ryhtyä tuotteesi tai palvelusi myyjäksi. Vaikka materiaali ei tulisikaan lopulliseen käyttöön, auttaa se tuotteistamisessa.
Onnistuneeseen tuotteistamiseen täytyy varata kunnolla aikaa. Tyhjennä siis kalenterisi muista tehtävistä ja panosta kunnolla tuotteistukseen. Se maksaa itsensä myöhemmin takaisin.
Plokko Clothing on turkulainen ekologisten vaatteiden myyntiin keskittynyt verkkokauppa. Katso videolta, kuinka Pokko on onnistunut tuotteistuksessa.