Nimellä on väliä!

Hyvä nimi myy, huono nimi taas voi olla taakka. Nimetä voit yrityksen lisäksi myös tuotteita tai palveluja. Hyvä nimi liittää yritykseen tai tuotteeseen haluttuja mielikuvia ja arvoja. Nimen valinta ei siis ole aivan yksitoikkoinen juttu – nimi kannattaa valita hyvin ja siihen kannattaa käyttää aikaa!

 

Nimen voi keksiä kuka vain. Tärkeintä on, että hyvän nimen valintaan käytetään riittävästi aikaa. Nimen keksiminen voi olla haastavaa, sillä hyviä nimiä on maailmassa paljon. Nimeä keskeisesti rajoittava tekijä on myös domainin eli verkkopäätteen valinta: voi olla, että alkuun uniikilta kuulostava nimi onkin jo jollain käytössä. Tällöin yleisimmät fi– ja com-päätteet ovat varattuja. Vastaavasti jos keksii nimen, jolle ei löydy domainia, on todennäköisesti keksinyt jotakin ainutlaatuista. Hyvälle nimelle kannattaa varata vapaa domain heti.

 

Nimijäiset – miten nimiä keksitään?

Mistä ovat nimet Abloy ja IKEA peräisin? Nimen keksimiseen on useita näppäriä keinoja olemassa. Tässä muutama niistä:

  • Nurinpäin 

Käännä nimi, paikka tai yrityksen tuote nurinpäin. Näin on syntynyt nimet AIRAM ja Helios. AIRAM oli alunperin Maria ja Helios tulee Soile H:sta.

  • Esperantolla

Eksoottinen Esperanto voi tuottaa mehuisan nimen. Päätä siis, mitä haluat ilmaista ja kurkista sitten Esperanton sanakirjaan.

  • Nimi tai paikka

Helpoin tapa keksiä nimi on käyttää yrityksen perustajan nimeä. Minna Parikka, Henry Ford ja Ben & Jerry’s ovat tästä oivia esimerkkejä. Tämäntyyppiset nimet saattavat tosin olla melko vahvasti sidottuja tiettyyn paikkaan tai ihmiseen, mikä toiminnan laajetessa voi muodostua ongelmaksi.

  • Toiminta

Nimi voi kuvata yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi toimintaa.

  • Lyhennä

Tiesitkö, että IKEA tulee perustajansa nimestä “Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd”?

  • ZXYÅQW

Vieraskielisen kirjaimen vaihtaminen nimeen voi tuottaa hauskan lopputuloksen. Esimerkiksi turkulainen ravintola Tintå tulee sanasta tinto, josta viimeinen kirjain on vaihdettu turkulaisittain å:ksi.

  • Metafora

Metaforaa käyttämällä voit liittää nimeen oivalluksen – metaforassa kun abstrakti asia esitetään konkreettisemmalla käsitteellä. Metaforaa käytetään, kun halutaan liittää nimeen mielikuvia tai yhdistää se positiivisiin asioihin. Esimerkiksi Digitopia nimenä luo heti mielikuvan “digistä” ja ajankohtaisuudesta.

Nimestä tarinaksi

Kun keksit hyvän nimen, kirjoita nimesi tarina ylös. Tarinan voit kertoa esimerkiksi websivuilla tai asiakastapaamisessa. Tarinassa on myös kelpo ainekset brändin rakentamiselle. Hanki inspiraatiota vaikkapa näistä:

KOKEILE:

Suomalaisiin ruokakauppoihin ollaan lanseeraamassa uutta leipää, joka on hyvää vatsalle ja sopii myös keliaakikoille. Leivälle tarvitaan kekseliäsi ja houkutteleva nimi. Auta sinä ja keksi leivälle osuva nimi käyttäen seuraavia keinoja hyödyksi:
a) Katso, kuinka sana ”leipä” kääntyy vieraalle kielelle tai Esperantolle.
b) Kuvittele leipä eläimeksi. Mikä eläin se olisi?
c) Lisää sanaan vieraskielisiä kirjaimia.
d) Lyhennä sana ”leipä” haluamallasi tavalla.
e) Käännä sana toisinpäin ja vaihtele kirjainten paikkoja.
f) Mieti adjektiivi, joka kuvaa parhaiten juuri tätä leipää.

 

Lumene on suomalainen kosmetiikkatuotteiden valmistaja. Nimi Lumene kertoo Kuhmoisissa sijaitsevasta Lummenne-järvestä. Nimi on myös latinankielisen “lumen”-sanan vastine ja tarkoittaa valoa.

Fazer on vienyt bränditarinan vieläkin pidemmälle: viime syksynä avattiin Vantaalle Fazer Experience vierailukeskus, jossa brändin voi kokea kaikin aistein. Keskuksessa voi vaikkapa maistella suklaata, tutustua tehtaan toimintaan tai oppia luonnosta ja ravitsemuksesta.

Coca-Cola valmistettiin alunperin kokapensaan lehdistä ja oli oiva resepti esimerkiksi päänsärkyyn tai aivojen virkistämiseen. Myöhemmin kokaiini korvattiin kofeiinilla. Coca-Colan upea logo on puolestaan käsin piirretty ja ajaton. Tutustu brändin koko tarinaan tästä.

Audiogallup: Mitä mielikuvia nimet herättävät?