Nimen matka brändiksi

Syntyessään jokainen nimi on vain nimi. Loistava nimi ja kaunis logo ovat hyvä lähtökohta markkinoinnissa onnistumiselle, mutta nämä eivät pidemmän päälle riitä. Nimestä ja logosta rakentuu brändi maltillisella, mutta tavoitteellisella toiminnalla.

 

Moni pitää brändiä ja brändäämistä vain isojen yritysten juttuna. Todellisuudessa pienet yritykset tarvitsevat brändiä jopa enemmän kuin isot. Brändääminen yksinkertaisuudessaan on mielikuvien liittämistä yritykseen ja sen toimintaan. Myös tuote tai palvelu voi olla brändi.

Brändi on:

  1. Mielikuva

Brändi on kaikki se, mitä yrityksesi toiminnasta näkyy ulospäin. Brändätessä yritykseen tai tuotteeseen liitetään markkinoinnin keinoin haluttuja mielikuvia. Brändäämiseen voidaan halutessa upottaa paljon rahaa, mutta se ei aina vaadi suuria investointeja – tärkeämpää on tehdä oikeita toimenpiteitä. On hyvä huomioida, että jokaiselle yritykselle rakentuu ajan mittaan maine riippumatta siitä, kuinka paljon brändäämiseen panostetaan – negatiivinen huomiokin on huomiota.

  1. Tarina

Parhaimmillaan brändi rakentaa yrityksen tai tuotteen ympärille tarinan, jonka parissa ihminen viihtyy. Tarina on luontaisin tapa kertoa ihmiselle jokin asia tai konteksti, sillä koko elämämme on yhtä tarinaa. Tarina on vahva keino erottautua muista yrityksistä ja brändeistä.

  1. Totta

Brändi on kaikki ne mielikuvat, joita ihmiset liittävät yritykseesi. Luonnollisesti et pysty säätelemään kaikkea, mitä sinusta puhutaan. Olennaisinta on ymmärtää, että yleisösi määrittelee maineesi, et sinä itse.

 

Brand is not what you say it is. It’s what they say it is. Marty Neuemeier

Miten brändään yritykseni?

  1. Määritä, kuka olet

Hyvä brändi ei ole olemassa sattumalta – olemassaololle on merkityksensä. Merkitys pohjautuu ideaan ja ratkaisuun siitä, kuinka yritys ja sen tuotteet ovat asiakkaiden elämää helpottamassa.

 

Be yourself; everyone else is already taken. Oscar Wilde

 

Määritä yrityksellesi identiteetti – kun tiedät, kuka olet, markkinoi sitä tämän mukaisesti, persoonallisella tavalla. Brändäyksen polulle pääset, kun aloitat kysymällä yritykseltäsi esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:

 

  • Minkälainen yrityksesi tai tuotteesi on?
  • Mitä se edustaa asiakkaallesi? Entä itsellesi?
  • Miten kuvailisit yritystäsi tai tuotettasi? Kuinka asiakkaasi kuvailisi yritystäsi tai tuotettasi?

 

  1. Älä brändää, vaan hanki hyvä maine

Keinoja tavoitteelliseen brändin rakentamiseen on monia. Yksi hyödyllinen neuvo on kuitenkin ylitse muiden: älä brändää, vaan hanki hyvä maine. Jotta brändi toimii yrityksesi eduksi, tulee mielikuvien olla positiivisia ja toimintasi tavoitteitasi tukevia. Mielikuvat voivat myös syntyä itsestään – negatiiviset, suunnittelemattomat tapahtumat muokkaavat brändiä siinä missä positiiviset, suunnitellut toimenpiteetkin.

 

  1. Jaa intohimosi

Menestyksekkään brändin takaa löytyy aina ihminen tai joukko ihmisiä. Jos sinä et suhtaudu yritykseesi ja tuotteisiisi intohimoisesti, kuinka asiakkaasi voisivat innostua niistä?

 

  1. Viesti oikein

Brändi on oivallinen keino erottautua kilpailijoista – mitä persoonallisemman tarinan kykenet yrityksesi ja tuotteidesi ympärille rakentamaan, sen parempi kilpailuetusi on suhteessa muihin vastaavien palvelujen tarjoajiin. Upeasta tarinastasi ei kuitenkaan ole mitään käytännön hyötyä, mikäli asiakkaasi eivät siitä tiedä. Älä tuhlaa markkinointibudjettiasi yksittäisiin toimenpiteisiin, vaan viesti oikein ja selkeästi brändistäsi – siten, että asiakkaasikin ymmärtävät erilaisuutesi.

 

  1. Ole avoin

Onnistuneet brändit eivät ainoastaan viesti arvojaan ja lupauksiaan, vaan myös lunastavat ne. Mikä lupauksesi asiakkaillesi ikinä onkaan, lunasta se. Muista, että et voi vaikuttaa siihen, mitä sinusta netissä puhutaan, mutta voit vaikuttaa siihen, mitä vastaat asiakkaillesi.

 

  1. Yhtenäistä asiakkaasi vuoksi

Brändin tuoma etu on sen mukana tuleva tunnettuus. Kun brändisi tunnetaan on asiakkaidesi helpompi tunnistaa tuotteesi tai palvelusi usean eri tarjoajan joukosta.

 

  1. Jousta ajan mukana

Hyvä brändi kestää aikaa ja uudistuu tarvittaessa. Brändiin täytyy pystyä luottamaan, ihminen kun valitsee usein “tunnetun” tuntemattoman sijasta.

Lue tästä tarina jäätyneestä jogurtista