Miten keksitään WOW-tapahtumia?

Kiinnostava tapahtuma aiheuttaa wow-elämyksen. Elämykseen päästään kun suunnittelussa huomioidaan tapahtuman aitous, tarinallisuus ja irtiotto arjesta.

 

Aitous 

Aitous tarkoittaa tapahtuman uskottavuutta. Tapahtuma tuntuu aidolta, kun kävijät kokevat sen uskottavana ja tekijät uskovat tapahtumaansa. Tekijöiden itse tulee olla luontevasti tapahtuman takana ja tapahtuman sisällön laadukasta.

 

Tarina 

Tapahtuman tarina on tapahtuman juoni ja teema. Kiinnostava tarina on suunniteltu hyvin ja tapahtuman elementit tukevat tarinaa tunnelmassaan ja tyylilajissaan. Tarinan tulee olla kohdennettu vieraille. Yksityiskohdat ovat tarinassa tärkeitä ja elementtien yhteen liittäminen tarinalla lisää elämyksellisyyttä. Yksityiskohdat tekevät tarinasta uskottavan. Tarina tulee ottaa huomioon kaikissa tapahtumaa koskevissa valinnoissa aina kutsuista valaistukseen ja ohjelman rakenteesta tapahtuman äänimaailmaan.

 

Irti arjesta 

Hyvä tapahtuma on irti osallistujiensa arjesta. Näin ollen kannattaa korostaa niitä ominaisuuksia, jotka erottavat sen tavallisesta. Uudet ja oudot kokemukset jäävät mieleen, ja ihmiset ovat valmiita suuntaamaan niitä kohti.

 

Kentissä, Iso-Britanniassa järjestettävän Unplugged –festivaalin valttina on anti-tech –asenne: festivaalin osallistujat eivät pakkaa älylaitteita mukaan vaan osallistujia kehotetaan nauttimaan musiikista ja toistensa seurasta. Festivaalin tunnuslause on ”weekend off the grid”, eikä alueella ole Wi-Fiä eikä kännykkämastoja lähietäisyydellä. Festivaalin tarkka paikka paljastetaan osallistujille vasta juuri ennen tapahtumaa. Festivaalin lippujen hinnat on pystytty pitämään kohtuullisina, sillä se kiinnostaa sponsoreita. Festivaalin kohderyhmä koostuu nuorista aikuisista, jotka arjessaan käyttävät paljon älylaitteita.

Mieleenpainuvat tapahtumat ovat usein yllätyksellisiä: seminaaripuheenvuoro, joka muuttuu musikaaliksi, erottuu muista puheenvuoroista ja sitoo yleisöä kiinteästi toisiinsa.