Miksi markkinointia pitäisi suunnitella?

Printti-ilmoitus aamulehdessä ja TV:n mainoskatkolla pyörivät mainokset – nämä tulevat yleensä ensimmäisinä mieleen, kun puhutaan markkinoinnista ja mainonnasta. Keinot ja kanavat ovat markkinoinnin näkyvin osa-alue ja siksi markkinoinnin tekeminen yhdistetään helposti vain niihin. Harva keskittyy siis suunnittelemaan markkinointiaan laajemmin tai harvemmalla tähän on edes kyvykkyyksiä. Itse tekeminen tuntuu tällöin tavoitteellisemmalta toiminnalta – kuka nyt jaksaisi markkinointiaan suunnitella?

Markkinointisukelluksen jälkeen ymmärrät suunnittelun edut – kun markkinointi on tavoitteellista ja hyvin suunniteltua, ei budjetti valu hukkaan. Pienempikin yrittäjä voi näin luoda tehokasta markkinointia, kun hän keskittyy oikeisiin asioihin.

Snorkkelit päälle ja menoksi!

Oletko valmis? Hetken päästä sukellamme markkinoinnin maailmaan! Tutustumme perustermistöön ja opimme, kuinka omat resurssit hyödynnetään mahdollisimman tehokkaasti markkinointia suunniteltaessa. Sukellusretkemme alkaa kohderyhmän määrittämisestä ja etenee tuotteistamisen kautta aina menestyksekkään kampanjan suunnitteluun asti.

Audiogallup: Millainen markkinointi toimii?

 

 

QUIZ:

Testaa, mitä tiedät markkinoinnista.

Mitä seuraavat käsitteet mielestäsi tarkoittavat? Valitse oikeavaihtoehto.

  1. Segmentointi? a) markkinoinnin jakamista osa-alueisiin b) markkinoinnin aikatauluttamiseen liittyvä työkalu c) asiakkaiden tyypittelyä ja jakamista ryhmiin
  2. Kilpailuetu? b) suurempaa markkinointibudjettia, mitä kilpailijalla on b) tekijää, joka erottaa yrityksen sen kilpailijoista c) kilpailijoiden imitointia
  3. Sissimarkkinointi? a) laitonta toimintaa b) päämäärätöntä markkinointia c) rohkea ja erottuva, tarkkaan valitulle yleisölle suunnattu markkinointimuoto
  4. Kohderyhmä? a) asiakasjoukko, jolle markkinointitoimenpide suunnataan b) testiryhmä c) ihmisryhmä, joka käyttää kyseisen yrityksen palveluja
  5. Brändi? a) yrityksen maine b) logo tai liikemerkki c) markkinointikampanja toimenpiteineen

Oikeat vastaukset: c), b), c), a), a)

Eikö mennyt ihan nappiin? Ei hätää, markkinointisukelluksen jälkeen nämä käsitteet ovat hyvinkin tuttuja. Ei siis muuta kuin sukeltamaan!

Aseta snorkkelisi valmiiksi ja sukella markkinoinnin maailmaan. Sukelluksen jälkeen olet valmiimpi rakentamaan yrityksellesi upean markkinointisuunnitelman!