Olen uusi täällä. Miten tätä somea puhutaan?

Äänensävy

Oikean someäänen eli tone of voicen löytyminen on yritykselle ja brändille tärkeämpää kuin yksityiselle henkilölle. Poikkeuksena tästä ovat julkisuuden henkilöt tai muut sellaiset, jotka rakentavat omaa henkilöbrändiään haluttuun suuntaan sosiaalisen median avulla. Tone of voice on se tapa, miten brändi puhuu ja miltä se kuulostaa. Yhtenäinen äänensävy eri kanavissa luo mielikuvaa johdonmukaisesta ja luotettavasta yrityksestä.

Äänensävyn tulisi:

  • kuvastaa yrityksen arvoja ja toimintaa
  • olla yhtenäinen
  • kohdata asiakas halutulla tavalla ja noudattaa samaa linjaa kuin fyysisenkin asiakaspalvelun

Hyvä tone of voice on enemmän asennetta kuin oikeakielisyyttä. Somessa käytetty äänensävy vaikuttaa keskeisesti siihen, kuinka ihmiset näkevät sinut tai yrityksesi. Tone of voice näkyy niin julkaisuissa kuin toiminnassa, joten mieti haluatko esimerkiksi tehdä yrityksestäsi rennon vai enemmän virallisen kuuloisen?

KOKEILE

Ajatusleikki tone of voicen luomiseksi (Lähde: Grapevine)

Tone of voicen määrittelyssä kannattaa hyödyntää työntekijöiden ja asiakkaiden apua. Painota rehellisyyden merkitystä kysyessäsi seuraavia kysymyksiä:

  • Mitä sanoja he yhdistävät yritykseen?
  • Mitä sanoja he eivät yhdistä yritykseen?
  • Syitä näiden sanojen ja mielleyhtymien taustalla?
  • Asioita, mistä he ovat yrityksessä ylpeitä?
  • Millaisia työntekijöitä yrityksessä heidän mielestään on?

Persoona

Olit sitten yksityinen henkilö tai yrityksen edustaja, kirjoitustyylisi kertoo sinusta paljon. Esimerkiksi se onko julkaisemasi teksti kirjakieltä vai puhekieltä luo mielikuvaa persoonastasi – siitä millainen olet ja miten käyttäydyt. Myös oikeakielisyydellä ja käyttämälläsi sanastolla on suuri merkitys.

Someviestinnässä kannattaa pohtia miten esimerkiksi slangi ja murteet tai ronski kielenkäyttö sopivat sinun tai brändisi suuhun. Kannattako sinun pyrkiä puhumaan samalla tavalla kuin kohderyhmä? Voit ottaa joitakin termejä osaksi omaa viestintääsi, mutta on suositeltavaa ajatella onko tällainen viestiminen luontevaa vai ainoastaan kiusallista ja myötähäpeää aiheuttavaa?

Sosiaalisessa mediassa erotutaan rohkeuden avulla. Itsevarmuus olla oma itsensä on suurinta rohkeutta myös somessa. Pienimuotoinen röyhkeys, oman arvonsa tunteminen ja sitä kautta itsensä kehuminen ovat rohkeutta, kunhan ne tuodaan ilmi oikealla tavalla. Rohkeutta on myös olla rehellinen ja nöyrä, myöntää virheensä sekä olla avoin. Ihannetilanteessa seuraajat ja muu kohderyhmä jäävät odottamaan lisätietoa sinusta, brändistä tai yrityksestäsi.

 

Ilmaisutavat

Ilmaisutapojen hyödyntäminen ja havainnointi on olennainen osa someviestintää. Oma ilmaisutapa löytyy kysymällä: Miten haluan kohdata seuraajani, asiakkaani tai yhteistyökumppanini? Alapuolelle on listattu yleisimmät somen ilmaisutavat.

Ajankohtaisuus

Sosiaalisessa mediassa vaikutus pitää tehdä tai reaktio aikaansaada muutamassa sekunnissa, joten brändisi on oltava jatkuvasti läsnä. Suositeltavaa onkin olla perillä ajankohtaisista tapahtumista, uutisista, juhlapäivistä ja muista kansaa kohahduttavista asioista, joihin kannattaa reagoida tapahtumahetkellä. Toisaalta – mitä enemmän seuraat ja käytät sosiaalista mediaa sitä enemmän olet automaattisesti perillä näistä asioista.

Inhimillisyys

Inhimillisyys on vahvaa mielikuvaa rakentava ja yhdistävä tekijä sosiaalisessa mediassa. On sallittua ja jopa suositeltavaakin, että kohderyhmä huomaa yritysprofiilinkin takana olevan oikea ihminen. Kylmä ja virallinen kommunikointi somessa johtaa harvoin menestykseen. Sen sijaan ihmisläheinen ja ajankohtainen viestintä tuottaa usein hyviä tuloksia.

Seuraavat 5 kohtaa auttavat sinut alkuun oman someäänesi kanssa:

  • Mieti mitä arvoja haluat tuoda esille sosiaalisessa mediassasi?
  • Millä asenteella haluat kohdata yleisösi?
  • Haluatko käyttää huumoria julkaisuissasi?
  • Mitä kaikkea haluat jakaa?
  • Muista olla oma itsesi. Oli kyse sitten yrityksestä tai yksityisestä henkilöstä.